Οι επιχειρηματίες έχουν βρεθεί σε δύσκολη θέση με πελάτες που ενώ αγοράζουν καφέ στο χέρι θέλουν να καθίσουν και να τον απολαύσουν σε κάποιο τραπέζι
Επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων δημιουργεί η αύξηση του ΦΠΑ στον σερβιριζόμενο καφέ από το 13% στο 24% από την 1η Ιουλίου.
Οι επιχειρηματίες όπως λένε εκτός από τα ευτράπελα που δημιουργούνται, με τους ίδιους να πρέπει να παίξουν τον ρόλο του χωροφύλακα για να μην βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα, έχουν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό που πλέον είναι ξεκάθαρος μεταξύ επιχειρήσεων που πωλούν μόνο καφέ στο χέρι και επιχειρήσεων σερβιριζόμενου καφέ άλλα και τη δυσκολία των καταναλωτών να πληρώσουν ακόμα μια αύξηση σε ένα προϊόν που θεωρείται φθηνή διασκέδαση.
Την ίδια ώρα η τιμή ενός καπουτσίνο στη Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη φτάνει να είναι σχεδόν διπλάσια σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Στο ερώτημα εάν μπορεί ένας πελάτης να πάρει καφέ στο χέρι και να καθίσει σε τραπέζι επιχείρησης που προσφέρει και σερβιριζόμενο καφέ η απάντηση δεν είναι ξεκάθαρη, καθώς η επιχείρηση για να μη βρεθεί αντιμέτωπη με πρόστιμο θα πρέπει να μην το επιτρέψει στον πελάτη της ή να κόψει απόδειξη με ΦΠΑ 24%. Αν πάλι παίρνοντας καφέ στο χέρι κάποιος σταματήσει και καθίσει σε τραπέζι για να μιλήσει με φίλο του, που επέλεξε σερβιριζόμενο καφέ με 24% ΦΠΑ, βάζει την επιχείρηση σε μια γκρίζα ζώνη αφού ο καταστηματάρχης θα πρέπει να τον ενημερώσει ότι δεν έχει το δικαίωμα διαφορετικά θα του κόψει απόδειξη με ΦΠΑ 24% αντί για 13%.
Η προσπάθεια
Από τις πρώτες ημέρες εφαρμογής του αυξημένου συντελεστή η αγορά προσπαθεί να βρει τον βηματισμό της τόσο γιατί η αύξηση είναι σημαντική και σύμφωνα με τους επιχειρηματίες είναι αδύνατο να την απορροφήσουν όσο και γιατί έχουν βρεθεί αρκετές φορές σε δύσκολη θέση με πελάτες τους που ενώ αγοράζουν καφέ στο χέρι θέλουν να καθίσουν και να τον απολαύσουν σε κάποιο τραπέζι της επιχείρησης.
Εάν ο πελάτης παραγγείλει καφέ στην καφετέρια και το καταναλώσει στο κατάστημα τότε θα το πληρώσει ακριβότερα κατά 11% καθώς επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24%, αντίθετα εάν παραγγείλει τον καφέ του και τον πάρει στο χέρι ισχύει ΦΠΑ 13%. Η διαφορά που προκύπτει σύμφωνα με τους καταστηματάρχες κυμαίνεται από 30 έως και 70 λεπτά περισσότερα για όσους συνεχίσουν να πίνουν καφέ στο κατάστημα, ενώ εκτός από τον καφέ και στα άλλα σερβιριζόμενα στο κατάστημα ροφήματα, σοκολάτα, τσάι, χαμομήλι, φασκόμηλο ο ΦΠΑ έχει ανέβει στο 24%. Είναι δύσκολο να κατανοήσει ο καταναλωτής τι άλλαξε μέσα σε λίγες ημέρες και περισσότερο για εκείνους που αποτελούν καθημερινούς μας πελάτες, λέει ο Μάκης Καρβέλης υπεύθυνος καφέ στην Αγία Παρασκευή.
«Είναι εξαιρετικά δύσκολο να αντιληφθούμε με ποια λογική η κυβέρνηση εν μέσω τουριστικής σεζόν προχώρησε στην αύξηση αυτή, όταν ήδη ο καφές επιβαρύνεται και με ειδικό φόρο κατανάλωσης από το 2017. Δυστυχώς ο αυξημένος ΦΠΑ, από τις επιχειρήσεις εστίασης που κλήθηκαν να τον εφαρμόσουν, θα μετακυλιστεί εξ ολοκλήρου στον καταναλωτή», αναφέρει ο πρόεδρος της ΠΟΕΣΕ Γιώργος Καββαθάς. Μάλιστα τονίζει ότι η καφεστίαση αποτελεί ενιαίο κλάδο και δεν είναι δυνατό να γίνονται διαχωρισμοί που προκαλούν αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι εκείνων που διατηρούν επιχειρήσεις με αίθουσες και σερβιτόρους.
«Τα τελευταία δύο χρόνια η εστίαση έχει αύξηση λειτουργικού κόστους 42%, ενώ έχει περάσει στην κατανάλωση μόνο το 12% και έχει απορροφηθεί το 30%. Η διεθνής τιμή του καφέ το τελευταίο εξάμηνο έχει αυξηθεί στην μεν ποικιλία Arabica κατά 17% στη δε ποικιλία Robusta κατά 50%. Οι επιχειρήσεις δεν αντέχουν», επισημαίνει ο κ. Καββαθάς.
Η αύξηση στη συνείδηση των επαγγελματιών δεν είναι τίποτα άλλο από ένα μέτρο καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα ενώ είναι εξοργιστική και η πολιτική των δύο μέτρων και δύο σταθμών καθώς με την αύξηση του ΦΠΑ επιβαρύνεται ένα μόνο μέρος των επιχειρήσεων, δηλαδή εκείνων που παρέχουν σερβιριζόμενο καφέ ενισχύοντας και τον αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς από τον μειωμένο ΦΠΑ επωφελούνται κατά βάση οι μεγάλες αλυσίδες καφέ και τροφίμων, αναφέρουν οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ