Την Πορτογαλία και την Ελλάδα καταδεικνύει ως τους πιο ανθεκτικούς προορισμούς στη Μεσόγειο όσον αφορά τις υψηλές θερμοκρασίες και την εικόνα και αντίληψη που έχουν οι ταξιδιώτες για την κλιματική αλλαγή και τους ακραίους καύσωνες σε αυτές τις δύο χώρες, η Mabrian.
Η ετοιμότητα και η γνώση των δεδομένων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και των συνεπειών της στην εικόνα των προορισμών μπορεί να κάνει τη διαφορά κατά τον σχεδιασμό και την εκτέλεση στρατηγικών προώθησης, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι προσδοκίες των ταξιδιωτών δεν απέχουν πολύ από την πραγματική εμπειρία. Αυτό είναι ένα από τα κύρια επιχειρήματα που προέβαλε η Mabrian, η παγκόσμια εταιρία ταξιδιωτικών πληροφοριών, στο πάνελ του Συμβουλίου Ανθεκτικότητας, το οποίο πραγματοποιήθηκε κατά την τελευταία έκδοση της Arabian Travel Market.
Για να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο η ανθεκτικότητα και η αντίληψη των επισκεπτών είναι το “κλειδί” για την οικοδόμηση, την προστασία και την προβολή της φήμης και της εικόνας κάθε προορισμού σε όλο τον κόσμο, η Mabrian χρησιμοποίησε ως παράδειγμα την επίδραση της κλιματικής αλλαγής, ιδίως της υπερθέρμανσης του πλανήτη, στην αντίληψη των ταξιδιωτών για πέντε ανταγωνιστικές μεσογειακές χώρες (Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Τουρκία και Πορτογαλία), κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού του 2023.
Η εταιρία παρουσίασε στοιχεία σχετικά με τον Δείκτη Αντίληψης του Κλίματος (με το ακρωνύμιο PCI) για τις βασικές αγορές προέλευσης αυτών των μεσογειακών προορισμών (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Ηνωμένες Πολιτείες, Ολλανδία, Σουηδία και Δανία). Όσο υψηλότερος είναι ο δείκτης, τόσο πιο ικανοποιημένοι είναι οι ταξιδιώτες από τον καιρό στον προορισμό, καθώς οι προσδοκίες τους ικανοποιούνται.
Στόχος ήταν να δοθεί ένα πλαίσιο σχετικά με τον αντίκτυπο στις υψηλές θερμοκρασίες ρεκόρ που επιτεύχθηκαν το περασμένο καλοκαίρι, σε μια χρονιά που, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήταν η πιο ζεστή όλων των εποχών, καθώς η αύξηση της θερμοκρασίας είναι δύο φορές ταχύτερη στην Ευρώπη από τον παγκόσμιο μέσο όρο.
Κατά την ανάλυση της καλοκαιρινής περιόδου 2023, ο δείκτης αντίληψης για το κλίμα της Πορτογαλίας και της Ελλάδας εμφανίζει τις πιο σταθερές επιδόσεις, άρα καλύτερη αντίληψη από την άποψη αυτή μεταξύ όλων των αγορών προέλευσης που αναλύθηκαν.
Η Πορτογαλία είναι ο προορισμός που έχει καλύτερη συνολική αντίληψη του Δείκτη Κλίματος (90,8 μονάδες κατά μέσο όρο, στις 100 μονάδες), παρόλο που η καλοκαιρινή ζέστη έχει σαφή επίδραση, ωθώντας τον δείκτη προς τα κάτω τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Η Ελλάδα (88,8 μονάδες κατά μέσο όρο) είναι ο μόνος προορισμός που αναλύθηκε με πιο σταθερή αντίληψη του κλίματος καθ’ όλη τη διάρκεια των μηνών που μελετήθηκαν.
Είναι ενδιαφέρον ότι δεν ακολουθούν όλοι οι προορισμοί ένα ομοιόμορφο μοτίβο: Η Τουρκία είναι ένα καλό παράδειγμα χώρας με τις χειρότερες επιδόσεις κατά τη διάρκεια της ενδιάμεσης περιόδου πριν από το καλοκαίρι, αλλά ανακάμπτει δυναμικά, με προοδευτική αύξηση 14 μονάδων κατά τους μήνες αιχμής, και γίνεται ο μεσογειακός προορισμός που βελτίωσε τον δείκτη αντίληψης του κλίματος περισσότερο, ανεβαίνοντας στα επίπεδα της Πορτογαλίας και της Ελλάδας (86,6 μονάδες).
Ενώ, η Ιταλία (από 90,5 σε 87,4 από τις 100 μονάδες), και ιδίως η Ισπανία (από 90,8 σε 83,4 μονάδες), είχαν λιγότερο σταθερό Δείκτη Αντίληψης του Κλίματος, παρατηρώντας σοβαρές απώλειες κατά την κορύφωση της τουριστικής περιόδου, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Η Ισπανία είναι, στην πραγματικότητα, ο προορισμός που υποφέρει περισσότερο από τον αντίκτυπο της μείωσης της αντίληψης του κλίματος: ο δείκτης είναι πολύ μεταβλητός, παρουσιάζοντας έντονες αντιθέσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της εξεταζόμενης περιόδου- και ορισμένες από τις κύριες αγορές προέλευσης (Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες) ήταν ιδιαίτερα ευαίσθητες στις ακραίες καιρικές συνθήκες.
Η Γαλλία, η πιο ευαίσθητη αγορά στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής
Η ανάλυση που εκπόνησε η Mabrian επικεντρώθηκε επίσης στην ευαισθησία στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στις βασικές αγορές προέλευσης για αυτούς τους μεσογειακούς προορισμούς.
Οι πιο ευαίσθητες αγορές προέλευσης στην αντίληψη του κλίματος είναι η Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς επίσης η Ισπανία και η Γερμανία- ενώ οι σκανδιναβικές χώρες (Δανία και Σουηδία) και η Ιταλία είναι οι λιγότερο ευαίσθητες.
Μια σχετική τάση που παρατηρείται είναι ότι οι τρεις πιο ευαίσθητες στο κλίμα αγορές (Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες) τείνουν να είναι λιγότερο ικανοποιημένες από τα τουριστικά προϊόντα και τις υπηρεσίες στις χώρες με χαμηλότερους δείκτες αντίληψης του κλίματος, δηλαδή την Ισπανία και την Ιταλία. Αυτό καταδεικνύει πόσο σημαντικό είναι να παρακολουθείται αυτό το ζήτημα, καθώς επηρεάζει άμεσα την εμπειρία των ταξιδιωτών παγκοσμίως και θα μπορούσε ενδεχομένως να επηρεάσει τη ζήτηση, και να διεξάγονται εκστρατείες προώθησης ικανές να διαχειριστούν τις κλιματικές προσδοκίες σε αυτές τις βασικές αγορές εισερχομένων ταξιδιωτών για τους μεσογειακούς προορισμούς, ώστε να μην πλήττεται η υπόλοιπη εμπειρία.
Όπως εξήγησε ο Carlos Cendra Cruz, διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνίας της Mabrian: “Η ευελιξία στην προσαρμογή στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, μιας αλλαγής που σχετίζεται με το περιβάλλον, είναι δομική και αναπόφευκτη, συνεπάγεται την κατανόηση των απειλών και των ευκαιριών από τη σκοπιά της διαχείρισης των προορισμών, τη χρήση της ευφυΐας των δεδομένων, ώστε να μην είμαστε στα τυφλά κατά τη λήψη αποφάσεων σχετικά με τη στρατηγική, την προσαρμογή και την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος, τις υποδομές, την επικοινωνία και την προώθηση του προορισμού. Η ανησυχία για την κλιματική αλλαγή είναι μια ολοένα και πιο σημαντική κοινωνική και ταξιδιωτική τάση και είναι στρατηγικής σημασίας να κατανοήσουμε, με βάση τη νοημοσύνη των δεδομένων, πώς επηρεάζει τις αποφάσεις των ταξιδιωτών, τις κρατήσεις και, πάνω απ’ όλα, τις συστάσεις”.
money-tourism.gr