Κάλλιο αργά παρά ποτέ, για το πολυαναμενόμενο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, το οποίο με καθυστέρηση … δεκαετιών -γενικά- και 7 μηνών από την παρούσα κυβέρνηση, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, που θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε ακυρώσει τα δύο προηγούμενα ΕΧΠ Τουρισμού του 2009 και του 2013…
Οι στόχοι του νέου ΕΧΠ‐Τουρισμού είναι:
Η στήριξη της αυξητικής δυναμικής του Ελληνικού τουρισμού και η παγίωση της χώρας ως ανταγωνιστικού παγκόσμιου προορισμού, με την προσφορά κατάλληλης γης και χωροθετικών όρων που θα διευκολύνουν τις τουριστικές επενδύσεις.
Η ανάπτυξη του Ελληνικού τουρισμού με ιδιαίτερη έμφαση στην προστασία και ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος, της πολιτιστικής κληρονομιάς και του τοπίου, παράγοντες που συνιστούν βασικές προϋποθέσεις για την επιβίωση και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τομέα.
Η ανάπτυξη του Ελληνικού τουρισμού με τρόπο που θα συνεισφέρει στην επίτευξη των στόχων της κυκλικής οικονομίας και των κλιματικών στόχων.
Η υποστήριξη θεματικών μορφών τουρισμού παράλληλα με τον τουρισμό “ήλιου‐θάλασσας”, η προώθηση σύγχρονων τουριστικών προϊόντων και καταλυμάτων (νέων και υφιστάμενων)
υψηλής ποιότητας, και η ισορροπία μεταξύ κλασικών και αναδυόμενων τουριστικών μοντέλων (όπως ιδίως ο τουρισμός διαμοιρασμού και η τουριστική κατοικία).
Οι διασυνδέσεις μεταξύ διαφορετικών μορφών τουρισμού με βάση την έννοια της σύνθετης τουριστικής εμπειρίας και της πολλαπλότητας των τουριστικών πόρων (φυσικών, πολιτιστικών κλπ.), και μεταξύ του τουρισμού και άλλων οικονομικών τομέων με βάση την έννοια της αλυσίδας αξίας.
Η μείωση των δια‐ και ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων τουριστικής ανάπτυξης και η επέκταση της τουριστικής περιόδου, με εκμετάλλευση όλων των συγκριτικών πλεονεκτημάτων διαφόρων περιοχών.
Η προώθηση της ενσωμάτωσης της περιβαλλοντικής συνιστώσας, κυρίως μέσω του συντονισμού και της εναρμόνισης των τριών πυλώνων της νομοθεσίας που τις διέπει, δηλαδή της τομεακής, χωροταξικής/πολεοδομικής και περιβαλλοντικής.
Η χωρική οργάνωση του τουρισμού με άξονες την ενίσχυση των οργανωμένων μορφών χωροθέτησης, την καινοτομία στο τουριστικό προϊόν, τη διεύρυνση της τουριστικής περιόδου, την ολοκληρωμένη διαχείριση των προορισμών, την αντιμετώπιση φαινομένων υπερτουρισμού αξιοποιώντας με κατάλληλο τρόπο την ιδιαιτερότητα της ανομοιογένειας του Εθνικού χώρου.
Η απλούστευση των διαδικασιών χωροθέτησης και ο συντονισμός όλων των βαθμίδων σχεδιασμού που επηρεάζουν τον τουρισμό.
Η προσαρμογή του τουρισμού στην Κλιματική Αλλαγή
Η προώθηση υποδομών γενικού οικονομικού ενδιαφέροντος αναγκαίων για την τουριστική ανάπτυξη, συμπεριλαμβανόμενων των μεταφορών, των περιβαλλοντικών υποδομών, και των
ψηφιακών υποδομών.
Τι περιλαμβάνει
Στο χωροταξικό για τον τουρισμό, που αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία για την περαιτέρω ανάπτυξη του κομβικού αυτού τομέα για την ελληνική οικονομία, προβλέπονται μεταξύ άλλων:
-Πλαφόν στις βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb σε κορεσμένες περιοχές
-«Πράσινο» τέλος σε όλες τις τουριστικές δραστηριότητες
-Εισαγωγή της έννοιας του «Σποραδικού Ξενοδοχείου»
-Κατηγοριοποίηση της χώρας σε πέντε κατηγορίες, ανάλογα με τον βαθμό επιβάρυνσης και για καθεμία ορίζονται νέες κατευθύνσεις ανάπτυξης.
– Σύνδεση των επιδοτήσεων μιας τουριστικής επιχείρησης (μέσω ΕΣΠΑ, Ταμείου Ανάκαμψης κλπ.) με την περιοχή όπου βρίσκεται και την ποιοτική της αναβάθμισή της
– Τουριστική αξιοποίηση ακατοίκητων νησιών άνω των 300 στρεμμάτων
-Κατευθύνσεις ανάπτυξης ειδικών μορφών τουρισμού
– Δυνατότητα δημιουργίας Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων και εντός εγκαταλελειμμένων οικισμών προ του 1923 ή κάτω των 2.000 κατοίκων, σε συνδυασμό με την ανάπλαση τμήματος ή και του συνόλου του οικισμού, με έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.
ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΕΔΩ και ΕΔΩ, ΟΙ ΧΑΡΤΕΣ, ΕΔΩ
Πιο αναλυτικά, και σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, ο εθνικός χώρος κατηγοριοποιείται σε πέντε βασικές ενότητες με βάση τη διάρθρωση των τουριστικών καταλυμάτων. Πιο αναλυτικά η χώρα χωρίζεται:
-Στις «κορεσμένες» τουριστικά περιοχές ελέγχου, στις οποίες εντάσσονται 18 Δημοτικές Ενότητες και συγκεκριμένα η Παραλία Πιερίας, τμήμα της Σκιάθου και της Κέρκυρας, ο Λαγανάς και οι Δήμοι Αρκαδίων και Ζακυνθίων της Ζακύνθου, η Ερμούπολη της Σύρου, η Σαντορίνη (Θήρα και Οία), η ανατολική Κως, η Μύκονος, η Αφάντου, η Ιαλυσός και η Καλλιθέα Ρόδου, η νότια Τήνος, η Χερσόνησος Ηρακλείου, τα Μάλια Ηρακλείου και η Νέα Κυδωνία Χανίων. Μέχρι τον καθορισμό χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές, για την ανέγερση νέων ξενοδοχείων το ελάχιστο απαιτούμενο εμβαδόν γηπέδου αυξάνεται σε 16 στρέμματα. Στις ίδιες περιοχές εντός του δικτύου Natura 2000 η ανάπτυξη νέων τουριστικών υποδομών επιτρέπεται μόνο μετά τον καθορισμό σχεδίων διαχείρισης. Επιτρεπόμενη κατασκευή νέων καταλυμάτων σε κατηγορίες 4 και 5 αστέρων. Μεταξύ άλλων, επιτρέπεται εκσυγχρονισμός υφιστάμενων μονάδων, αναβάθμιση σε 4 ή 5 αστέρων/κλειδιών και η μετατροπή τους σε ΟΜΑΤ. Προτείνεται μερική ή ολική απόσυρση απαξιωμένων ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων και τουριστικών εγκαταστάσεων, ή και κατεδάφισή τους εάν προσβάλλουν το τοπίο, κ.λπ..
-Στις αναπτυγμένες περιοχές (84 Δ.Ε.), στις οποίες περιλαμβάνεται και ο Κεντρικός Τομέας του δήμου Αθηναίων προβλέπονται τα ίδια με τις κορεσμένες περιοχές, με τη διαφορά ότι στις εκτός σχεδίου περιοχές για την ανέγερση νέων ξενοδοχείων (4 και 5 αστέρων) το ελάχιστο απαιτούμενο εμβαδόν γηπέδου ορίζεται στα 12 στρέμματα, σημαντικά μικρότερο από τα 20 στρέμματα που προέβλεπε το ΕΧΠ του 2013, το οποίο είχε ακυρωθεί από το ΣτΕ. Επιπλέον προωθείται παροχή κινήτρων για τη μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε ξενοδοχειακές μονάδες. Στις ανεπτυγμένες περιοχές περιλαμβάνονται οι δημοτικές ενότητες: Θάσου, Θεσσαλονίκης, Μενεμένης Θεσσαλονίκης, Αγίου Γεωργίου Θεσσαλονίκης, Θερμαϊκού, Σταυρουπόλεως Θεσσαλονίκης, Ανατολικού Ολύμπου Πιερίας, Κασσάνδρας Χαλκιδικής, Παλλήνης Χαλκιδικής, Σιθωνίας Χαλκιδικής, Ιωαννιτών Ιωαννίνων, Συβότων Θεσπρωτίας, Πάργας, Βόλου, Πορταριάς, Μουρεσίου Μαγνησίας, Σκοπέλου, Αιδηψού, Αγίου Γεωργίου Κέρκυρας, Αχιλλείων Κέρκυρας, Εσπερίων Κέρκυρας, Θιναλίου Κέρκυρας, Κασσωπαίων Κέρκυρας, Κορισσίων Κέρκυρας, Λευκιμμαίων Κέρκυρας, Μελιτειέων Κέρκυρας, Παλαιοκαστριτών Κέρκυρας, Παρελίων Κέρκυρας, Φαιάκων Κέρκυρας, Παξών, Αλυκών Ζακύνθου, Ελείου – Προνών Κεφαλληνίας, Λειβαθούς Κεφαλληνίας, Λευκάδος, Ελλομένου Λευκάδας, Κάστρου – Κυλλήνης, Ναυπλίου, Ασίνης Αργολίδας, Ελαφονήσου, Αθηναίων, Μεταμορφώσεως, Καλλιθέας, Αλίμου, Γλυφάδας, Μοσχάτου, Νέας Σμύρνης, Παλαιού Φαλήρου, Βουλιαγμένης, Νέας Μάκρης, Αναβύσσου, Πειραιώς, Αγκιστρίου, Αίγινας, Πόρου, Σπετσών, Μήθυμνας Λέσβου, Χίου, Αγίου Μηνά Χίου, Ποσειδωνίας Σύρου, Ιητών Θήρας, Φολεγάνδρου, Πάτμου, Δικαίου Κω, Ηρακλειδών Κω, Σίφνου, Νάξου, Κουφονησίων, Πάρου, Αντιπάρου, Λινδίων Ρόδου, Πεταλούδων Ρόδου, Γαζίου Ηρακλείου, Γουβών Ηρακλείου, Αγίου Νικολάου Λασιθίου, Βραχασίου Λασιθίου, Ρεθύμνης, Αρκαδίου Ρεθύμνης, Γεροποτάμου Ρεθύμνης, Χανίων, Αρμένων Χανίων, Βάμου Χανίων, Γεωργιουπόλεως Χανίων και Πλατανιά Χανίων.
-Στις αναπτυσσόμενες περιοχές (139 Δ.Ε.) προτείνονται οι ίδιες δυνατότητες με την κατηγορία (Β) με τη διαφορά ότι επιτρέπεται δόμηση νέων καταλυμάτων σε κατηγορίες 3, 4 και 5 αστέρων, δίχως ωστόσο να γίνεται αναφορά σε επιτρεπόμενη αρτιότητα ή περιορισμούς σε εντός σχεδίου περιοχές, καθώς και επέκταση υφιστάμενων μονάδων των ίδιων κατηγοριών. Προβλέπεται αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων οικισμών αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος, με τη μετατροπή κτιρίων σε καταλύματα (τουλάχιστον 3 αστέρων) ή και με νέες μεγαλύτερου μεγέθους επενδύσεις με κίνητρα προς τους σημερινούς ιδιοκτήτες ή τους ενδιαφερόμενους επενδυτές (π.χ. προσαύξηση της δόμησης κατά εμβαδόν ίσο με το 20% της υλοποιημένης). Στα νησιά της κατηγορίας η μέγιστη δυναμικότητα των μονάδων θα φτάνει τις 100 κλίνες.
-Στις περιοχές με δυνατότητες ανάπτυξης (265 Δ.Ε.) επιτρέπεται η κατασκευή νέων καταλυμάτων, επέκταση και εκσυγχρονισμός υφιστάμενων σε κατηγορίες 3, 4 και 5 αστέρων και στα νησιά έως 100 κλίνες. Προτείνονται κίνητρα για ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού, μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε ξενοδοχειακές μονάδες και αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων οικισμών (όπως στην κατηγορία Γ).-Στις μη αναπτυγμένες περιοχές (528 Δ.Ε.)
-Στις μη αναπτυγμένες περιοχές (528 ΔΕ), όπου προβλέπεται παροχή κινήτρων με ευνοϊκότερους όρους δόμησης (π.χ. υπό προϋποθέσεις έως και 10% μεγαλύτερος συντελεστής δόμησης, κάλυψη, ύψος, όγκος) μείωση των απαιτούμενων κριτηρίων κτιριοδομικής και πολεοδομικής αναβάθμισης τουριστικών καταλυμάτων κ.λπ.. Επίσης, προωθείται ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού και αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων οικισμών.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την παραπάνω κατηγοριοποίηση του Εθνικού Χώρου ανά περιοχές, προσδιορίζονται οι εξής κατευθύνσεις και ρυθμίσεις που προτείνονται ανά κατηγορία περιοχής. Στις κατευθύνσεις περιλαμβάνονται και ορισμένες που δεν αφορούν στον τουρισμό καθεαυτόν, αλλά στη χωρική οργάνωση που επηρεάζει σημαντικά τη λειτουργία του.
(Α) Περιοχές ελέγχου
Για τις περιοχές ελέγχου δίνονται οι παρακάτω κατευθύνσεις:
1. Παροχή κινήτρων για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων τουριστικών καταλυμάτων (κύριων ή/και
μη κύριων) με αναβάθμιση αυτών (4 ή 5 αστέρων/κλειδιών), συμπληρώσεις στα κύρια
τουριστικά καταλύματα με εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής, δυνατότητα
συνδυαστικής λειτουργίας με ειδικές μορφές τουρισμού και εγκαταστάσεις ειδικής
τουριστικής υποδομής.
2. Μερική ή ολική απόσυρση μη αξιόλογων, απαξιωμένων ή εγκαταλελειμμένων
κτιρίων και εγκαταστάσεων χρήσης τουρισμού, και κατεδάφιση μη αξιόλογων ή μη
απαραίτητων ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων που προσβάλλουν το τοπίο.
3. Αναβάθμιση και μετατροπή υφισταμένων ξενοδοχειακών καταλυμάτων σε ΟΜΑΤ.
4. Κάλυψη κατά πολύ υψηλή προτεραιότητα των Δημοτικών Ενοτήτων των περιοχών Α
με σχέδια του πρώτου επιπέδου του πολεοδομικού σχεδιασμού.
5. Εκπόνηση Σχεδίων Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών.
6. Θέσπιση δυνατότητας χαρακτηρισμού, τμημάτων των περιοχών της παρούσας
κατηγορίας ως Περιοχών Ενεργητικής Παρέμβασης και Ανάπλασης με προσδιορισμό
μέτρων για την αναβάθμιση ή και την ανάπτυξη του προσφερόμενου τουριστικού
προϊόντος.
7. Εκπόνηση και εφαρμογή Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
8. Ενίσχυση των υποδομών που υποστηρίζουν την οργάνωση των προορισμών
(μεταφορικών, ψηφιακών, λοιπών τεχνικών, περιβαλλοντικών, πολιτιστικών,
υγείας).
9. Εκπόνηση μελετών εκτίμησης τουριστικής φέρουσας ικανότητας από τον υποκείμενο
σχεδιασμό.
10. Καθορισμός περιορισμών στον αριθμό των «χώρων τουρισμού διαμοιρασμού» και
των απλών ενοικιαζόμενων δωματίων, ως ποσοστού των κλινών των κύριων
τουριστικών καταλυμάτων.
11. Θέσπιση ειδικού τέλους υπέρ του Πράσινου Ταμείου, επί των δραστηριοτήτων του
τουρισμού (συμπεριλαμβανόμενου του τουρισμού διαμοιρασμού και των απλών
ενοικιαζόμενων δωματίων) που αναπτύσσονται στις περιοχές Α, με σκοπό να
χρησιμοποιείται για την χρηματοδότηση αναπλάσεων και υποδομών που
υποστηρίζουν τον τουρισμό.
12. Μέχρι τον καθορισμό χρήσεων γης από εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου
επιπέδου, στις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές (παρ. 1, άρθρο 32 του
ν.4759/2020), περιορισμός της δημιουργίας νέων εγκαταστάσεων/χρήσεων μη συμβατών με
την τουριστική δραστηριότητα (ιδίως βιομηχανικές/βιοτεχνικές εγκαταστάσεις,
εγκαταστάσεις χονδρικού εμπορίου, κτίρια και γήπεδα αποθήκευσης, κτηνοτροφικές
εγκαταστάσεις).
Επιπροσθέτως, προσδιορίζονται οι παρακάτω ρυθμίσεις:
Μέχρι τον καθορισμό χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης από εργαλεία
πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου στις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων
οικισμών περιοχές (παρ. 1, άρθρο 32 του ν.4759/2020), για την ανέγερση νέων
ξενοδοχείων (ν. 4276/2014, αρ.1, παρ.2, περ. α, υποπερ. αα) το ελάχιστο απαιτούμενο
εμβαδόν γηπέδου αυξάνεται σε δεκαέξι (16) στρέμματα. Στις ίδιες περιοχές εντός του
δικτύου Φύση 2000 η ανάπτυξη νέων τουριστικών υποδομών επιτρέπεται μόνο μετά τον
καθορισμό σχεδίων διαχείρισης.
Επιτρεπόμενη κατασκευή νέων καταλυμάτων σε κατηγορίες 4 και 5 αστέρων. Υιοθέτηση
της ρύθμισης αυτής και στην περίπτωση επέκτασης υφιστάμενου καταλύματος.
(Β) Αναπτυγμένες περιοχές
Για την κατηγορία των αναπτυγμένων περιοχών δίνονται οι παρακάτω κατευθύνσεις:
1. Παροχή κινήτρων για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων τουριστικών καταλυμάτων
(κύριων και μη κύριων) με αναβάθμιση αυτών (4 ή 5 αστέρων/κλειδιών),
συμπληρώσεις στα κύρια τουριστικά καταλύματα με εγκαταστάσεις ειδικής
τουριστικής υποδομής, δυνατότητα συνδυαστικής λειτουργίας με ειδικές μορφές
τουρισμού και εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής.
2. Παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού.
3. Παροχή κινήτρων για τη μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε
ξενοδοχειακές μονάδες.
4. Μερική ή ολική απόσυρση μη αξιόλογων, απαξιωμένων ή εγκαταλελειμμένων
κτιρίων και εγκαταστάσεων χρήσης τουρισμού, και κατεδάφιση μη αξιόλογων ή μη
απαραίτητων ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων που προσβάλλουν το τοπίο.
5. Αναβάθμιση και μετατροπή υφισταμένων ξενοδοχειακών καταλυμάτων σε ΟΜΑΤ.
6. Προσδιορισμός και υποστήριξη “δικτύων τουριστικών προορισμών”.
7. Κάλυψη κατά υψηλή προτεραιότητα των Δημοτικών Ενοτήτων των περιοχών Β με
σχέδια του πρώτου επιπέδου του πολεοδομικού σχεδιασμού.
8. Εκπόνηση Σχεδίων Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών.
9. Μέχρι τον καθορισμό χρήσεων γης από εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου
επιπέδου, στις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές (παρ. 1, άρθρο 32
του ν.4759/2020), περιορισμός της δημιουργίας νέων εγκαταστάσεων/χρήσεων μη
συμβατών με την τουριστική δραστηριότητα (ιδίως βιομηχανικές/βιοτεχνικές
εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις χονδρικού εμπορίου, κτίρια και γήπεδα
αποθήκευσης, κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις).
10. Θέσπιση δυνατότητας χαρακτηρισμού, τμημάτων των περιοχών της παρούσας
κατηγορίας ως Περιοχών Ενεργητικής Παρέμβασης και Ανάπλασης με προσδιορισμό
μέτρων για την αναβάθμιση ή και την ανάπτυξη του προσφερόμενου τουριστικού
προϊόντος.
11. Εκπόνηση και εφαρμογή Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
12. Ενίσχυση των υποδομών που υποστηρίζουν την οργάνωση των προορισμών
(μεταφορικών, ψηφιακών, λοιπών τεχνικών, περιβαλλοντικών, υγείας).
13. Εκπόνηση μελετών εκτίμησης τουριστικής φέρουσας ικανότητας από τον υποκείμενο
σχεδιασμό.
14. Καθορισμός περιορισμών στον αριθμό των «χώρων τουρισμού διαμοιρασμού» και
των απλών ενοικιαζόμενων δωματίων, ως ποσοστού των κλινών των κύριων
τουριστικών καταλυμάτων.
15. Θέσπιση ειδικού τέλους υπέρ του Πράσινου Ταμείου, επί των δραστηριοτήτων του
τουρισμού (συμπεριλαμβανόμενου του τουρισμού διαμοιρασμού και των απλών
ενοικιαζόμενων δωματίων) που αναπτύσσονται στις περιοχές Β, με σκοπό να
χρησιμοποιείται για την χρηματοδότηση αναπλάσεων και υποδομών που
υποστηρίζουν τον τουρισμό.
Προτείνονται επίσης οι παρακάτω ρυθμίσεις:
Μέχρι τον καθορισμό χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης από εργαλεία
πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου στις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων
οικισμών περιοχές (παρ. 1, άρθρο 32 του ν.4759/2020), για την ανέγερση νέων
ξενοδοχείων (ν. 4276/2014, αρ.1, παρ.2, περ. α, υποπερ. αα) το ελάχιστο
απαιτούμενο εμβαδόν γηπέδου αυξάνεται σε δώδεκα (12) στρέμματα.
Επιτρεπόμενη κατασκευή καταλυμάτων σε κατηγορίες 4 και 5 αστέρων. Υιοθέτηση
της ρύθμισης αυτής και στην περίπτωση επέκτασης υφιστάμενου καταλύματος.
(Γ) Αναπτυσσόμενες περιοχές
Προτείνονται οι παρακάτω κατευθύνσεις:
1. Παροχή κινήτρων για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων τουριστικών καταλυμάτων
(κύριων και μη κύριων) με αναβάθμιση αυτών (3 ή 4 ή 5 αστέρων/κλειδιών),
συμπληρώσεις στα κύρια τουριστικά καταλύματα με εγκαταστάσεις ειδικής
τουριστικής υποδομής, δυνατότητα συνδυαστικής λειτουργίας με ειδικές μορφές
τουρισμού και εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής.
2. Παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού και ειδικών
τουριστικών υποδομών.
3. Παροχή κινήτρων για τη μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε
ξενοδοχειακές μονάδες.
4. Αναβάθμιση και μετατροπή υφισταμένων ξενοδοχειακών καταλυμάτων σε ΟΜΑΤ.
5. Αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων οικισμών που παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό
ενδιαφέρον, με τη μετατροπή κτιρίων σε καταλύματα ή και με νέες μεγαλύτερου
μεγέθους επενδύσεις με κίνητρα είτε προς τους σημερινούς ιδιοκτήτες είτε προς
ενδιαφερόμενους επενδυτές.
6. Προσδιορισμός και υποστήριξη “δικτύων τουριστικών προορισμών”.
7. Κάλυψη κατά προτεραιότητα των Δημοτικών Ενοτήτων αυτής της κατηγορίας με
σχέδια του πρώτου επιπέδου του πολεοδομικού σχεδιασμού.
8. Εκπόνηση Σχεδίων Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών.
9. Μέχρι τον καθορισμό χρήσεων γης από εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου
επιπέδου, στις εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές (παρ. 1, άρθρο 32
του ν.4759/2020), περιορισμός της δημιουργίας νέων εγκαταστάσεων/χρήσεων μη
συμβατών με την τουριστική δραστηριότητα (ιδίως βιομηχανικές/βιοτεχνικές
εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις χονδρικού εμπορίου, κτίρια και γήπεδα
αποθήκευσης, κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις).
10. Θέσπιση δυνατότητας χαρακτηρισμού, τμημάτων των περιοχών της παρούσας
κατηγορίας ως Περιοχών Ενεργητικής Παρέμβασης και Ανάπλασης με προσδιορισμό
μέτρων για την αναβάθμιση ή και την ανάπτυξη του προσφερόμενου τουριστικού
προϊόντος.
11. Εκπόνηση και εφαρμογή Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
12. Ενίσχυση των υποδομών που υποστηρίζουν την οργάνωση των προορισμών
(μεταφορικών, ψηφιακών, λοιπών τεχνικών, περιβαλλοντικών, υγείας).
13. Θέσπιση ειδικού τέλους υπέρ του Πράσινου Ταμείου, επί των δραστηριοτήτων του
τουρισμού που αναπτύσσονται στις περιοχές Γ, με σκοπό να χρησιμοποιείται για την
χρηματοδότηση αναπλάσεων και υποδομών που υποστηρίζουν τον τουρισμό.
Ρυθμίσεις:
Επιτρεπόμενη κατασκευή νέων καταλυμάτων σε κατηγορίες 3, 4 και 5 αστέρων. Υιοθέτηση
της ρύθμισης αυτής και στην περίπτωση επέκτασης υφιστάμενου καταλύματος.
(Δ) Περιοχές με δυνατότητες ανάπτυξης
Για τις περιοχές με δυνατότητες ανάπτυξης, το νέο ΕΧΠ προτείνει τις εξής κατευθύνσεις:
1. Παροχή κινήτρων για εκσυγχρονισμό υφιστάμενων τουριστικών καταλυμάτων
(κύριων και μη κύριων) με αναβάθμιση αυτών (3 ή 4 ή 5 αστέρων/κλειδιών),
συμπληρώσεις στα κύρια τουριστικά καταλύματα με εγκαταστάσεις ειδικής
τουριστικής υποδομής, δυνατότητα συνδυαστικής λειτουργίας με ειδικές μορφές
τουρισμού και εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής.
2. Παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού και ειδικών
τουριστικών υποδομών.
3. Παροχή κινήτρων για τη μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε
ξενοδοχειακές μονάδες.
4. Αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων οικισμών που παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό
ενδιαφέρον, με τη μετατροπή κτιρίων σε καταλύματα ή και με νέες μεγαλύτερου
μεγέθους επενδύσεις με κίνητρα είτε προς τους σημερινούς ιδιοκτήτες είτε προς
ενδιαφερόμενους επενδυτές.
5. Προσδιορισμός και υποστήριξη «δικτύων τουριστικών προορισμών», με έμφαση σε
δίκτυα που περιλαμβάνουν και προορισμούς των περιοχών Β ή Γ.
Προτείνονται και οι εξής ρυθμίσεις:
Επιτρεπόμενη κατασκευή νέων καταλυμάτων σε κατηγορίες 3, 4 και 5 αστέρων. Υιοθέτηση
της ρύθμισης αυτής και στην περίπτωση επέκτασης υφιστάμενου καταλύματος.
(Ε) Μη αναπτυγμένες περιοχές
Προτείνονται οι παρακάτω κατευθύνσεις για τις μη αναπτυγμένες περιοχές:
1. Παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού και εγκαταστάσεων
ειδικής τουριστικής υποδομής.
2. Παροχή κινήτρων για τη μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε
ξενοδοχειακές μονάδες.
3. Αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων οικισμών που παρουσιάζουν αρχιτεκτονικό
ενδιαφέρον, με τη μετατροπή κτιρίων σε καταλύματα ή και με νέες μεγαλύτερου
μεγέθους επενδύσεις με κίνητρα είτε προς τους σημερινούς ιδιοκτήτες είτε προς
ενδιαφερόμενους επενδυτές.
4. Παροχή κινήτρων από τα εργαλεία πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου στο
πλαίσιο της παρ.2 του άρθρου 32 και των άρθρων 34 έως 38 του ν. 4759/2020 (όπως
ευνοϊκότεροι όροι δόμησης, μείωση των απαιτούμενων κριτηρίων του άρθρου 38,
κλπ.).
Τα νησιά
Στο υπό διαβούλευση σχέδιο κατηγοριοποιούνται και τα νησιά πλην της Εύβοιας και της Κρήτης σε τρεις κατηγορίες: στα τουριστικά ανεπτυγμένα και αναπτυσσόμενα, στα υπόλοιπα κατοικημένα νησιά και στα ακατοίκητα νησιά και βραχονησίδες.
Στις βραχονησίδες, τα νησιά με έκταση μικρότερη των 300 στρεμμάτων και όσα βρίσκονται σε απόσταση μικρότερη των 10 ναυτικών μιλίων από τα θαλάσσια σύνορα της χώρας ή μεγαλύτερη των 10 ναυτικών μιλίων από παράκτιες περιοχές του ηπειρωτικού τμήματος της χώρας ή από νησιά που διαθέτουν ακτοπλοϊκή πρόσβαση, δεν επιτρέπεται κανενός είδους τουριστική ανάπτυξη.
Ωστόσο, σε όλα τα ακατοίκητα νησιά που δεν ανήκουν στα παραπάνω το νέο Χωροταξικό ανάβει το πράσινο φως για τη δημιουργία οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων «ήπιας ανάπτυξης».
«Σποραδικά ξενοδοχεία»
Στο νέο Χωροταξικό εισάγεται για πρώτη φορά και η έννοια του «Σποραδικού ξενοδοχείου». Τα ξενοδοχειακά καταλύματα τέτοιας μορφής αποτελούνται από ένα ξενοδοχείο που δεν βρίσκεται σε ενιαίο κτίριο/οικόπεδο, αλλά συγκροτείται από διάφορα ιστορικά κτίρια σε μια μικρή κοινότητα και αντιπροσωπεύει μια εναλλακτική λύση για τα παραδοσιακά τουριστικά καταλύματα, όπως ξενοδοχεία, B&B και αγροικίες.
Όπως αναφέρεται στο Σχέδιο, το «Σποραδικό Ξενοδοχείο» πρέπει να συμμορφώνεται με τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
-Η διαχείρισή του γίνεται απευθείας από έναν ιδιοκτήτη, να παρέχει κανονικές ξενοδοχειακές υπηρεσίες και να διαθέτει κεντρικό χώρο υποδοχής, εστίασης, κ.λπ..
-Τα δωμάτια να κατανέμονται σε υπάρχοντα κτίρια σε ιστορικά κέντρα ή οικισμούς.
Το υπό μελέτη χωροταξικό πλαίσιο προτείνει την εισαγωγή του «σποραδικού ξενοδοχείου» στην ελληνική τουριστική νομοθεσία, με αφετηρία την πρόβλεψη για δυνατότητα δημιουργίας Σύνθετου Τουριστικού Καταλύματος και εντός εγκαταλελειμμένων οικισμών προ του 1923 ή κάτω των 2.000 κατοίκων σε συνδυασμό με την ανάπλαση τμήματος ή και του συνόλου του οικισμού.
Επιδοτήσεις τουριστικών επιχειρήσεων
Ακόμη, προτείνεται η σύνδεση επιδοτήσεων μιας τουριστικής επιχείρησης (μέσω ΕΣΠΑ, Ταμείου Ανάκαμψης κλπ.) με την περιοχή όπου βρίσκεται και την ποιοτική της διαβάθμιση (αστέρια). Ειδικότερα, προτείνεται ότι, επενδύσεις που αφορούν στην κατασκευή νέων μονάδων ή στην επέκταση παλαιών δεν θα επιδοτούνται εάν βρίσκονται εντός κορεσμένων περιοχών (αλλιώς «περιοχές ελέγχου»). Αντίστοιχες επενδύσεις σε αναπτυγμένες περιοχές θα ενισχύονται μόνο εάν αφορούν καταλύματα άνω των 4 αστέρων, ενώ σε όλες τις υπόλοιπες θα μπορούν να επιδοτούνται και τουριστικές επενδύσεις άνω των 3 αστέρων.
Σε κορεσμένες περιοχές θα δίνονται επιδοτήσεις για επενδύσεις που αφορούν στον εκσυγχρονισμό ξενοδοχειακών μονάδων μόνο εάν ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία τουλάχιστον 4 αστέρων. Για όλες τις υπόλοιπες περιοχές οι επιδοτήσεις θα αφορούν καταλύματα άνω των 3 αστέρων. Όταν η ίδρυση και ο εκσυγχρονισμός μιας ολοκληρωμένης μορφής ξενοδοχειακής μονάδας αφορά παραδοσιακά κτίρια ή όσα έχουν χαρακτηριστεί διατηρητέα, τότε προτείνεται να επιδοτούνται όσα έργα ανήκουν ή αναβαθμίζονται σε κατηγορία άνω των 3 αστέρων εάν βρίσκονται σε κορεσμένες ή ανεπτυγμένες περιοχές και τουλάχιστον 2 αστέρων στις υπόλοιπες. Αντιστοίχως, θα ενισχύονται και νέου τύπου επενδύσεις που προβλέπει το νέο ΕΧΠ Τουρισμού για «Δίκτυα και συστάδες (cluster) τουριστικών προορισμών» σε περιοχές ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες.
Εντός των πόλεων, σε περίπτωση απόσυρσης απαξιωμένων τουριστικών μονάδων θα δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς συντελεστή δόμησης και επανακατασκευής τους στην ίδια θέση με τον συντελεστή που ίσχυε όταν είχαν αδειοδοτηθεί. Επιπλέον, παραδοσιακά κτίσματα θα μπορούν να μετατραπούν σε τουριστικά καταλύματα σε περιοχές αμιγούς και γενικής κατοικίας.
Ειδικές μορφές Τουρισμού
Σημαντικό κομμάτι του νέου ΕΧΠΤ καταλαμβάνουν οι ειδικές μορφές. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά οι ειδικές μορφές τουρισμού, και οι σχετιζόμενες με αυτές ειδικές τουριστικές υποδομές χαρακτηρίζονται από δυναμική ζήτηση και για το λόγο αυτό κρίνεται απαραίτητη η καταγραφή τους και η παροχή σχετικών κατευθύνσεων στο υπό μελέτη Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό.
Οι αναφορές σε ειδικές μορφές Τουρισμού που είναι ενδεικτικές και όχι περιοριστικές έχουν ως ακολούθως:
Τουρισμός υπαίθρου
Ο τουρισμός υπαίθρου αναπτύσσεται σε περιοχές της υπαίθρου που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τον τουρισμό, συμπεριλαμβανομένων των περιοχών του Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών, πλην των περιοχών απόλυτης προστασίας της φύσης, καθώς και της γεωργικής (αγροτικής) γης υψηλής παραγωγικότητας όπως αυτή έχει ή θα καθοριστεί σύμφωνα με τη θεσμικό πλαίσιο και τις διαδικασίες του αρμόδιου Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Στις περιοχές προστασίας της φύσης και στα εθνικά πάρκα επιτρέπονται μορφές τουρισμού φύσης που προσιδιάζουν στις περιοχές αυτές (π.χ. ορειβατικός, γεωτουρισμός) με τις αναγκαίες συνοδευτικές εγκαταστάσεις (καταφύγια μέχρι 200 τ.μ.), αγροτουρισμός κλπ.. Στα περιφερειακά φυσικά πάρκα ενθαρρύνεται η ανάπτυξη τουρισμού της υπαίθρου, με την οριοθέτηση περιοχών οικοανάπτυξης με επέκταση της σχετικής δυνατότητας και εκτός οικιστικών ενοτήτων.
Στον τουρισμό υπαίθρου προβλέπονται μεταξύ άλλων και τα εξής:
-Δράσεις ανάδειξης προστατευόμενων περιοχών που διαθέτουν σχετικούς πόρους (φύση, τοπίο), ως πόλων ανάπτυξης τουρισμού φύσης ευρύτερης ακτινοβολίας. Τέτοιες περιοχές αποτελούν καταρχήν οι προστατευόμενες περιοχές που διαθέτουν Μονάδα Διαχείρισης.
-Καθιέρωση τοπικών δικτύων, διαδρομών – μονοπατιών, πολυθεματικού χαρακτήρα με έμφαση στη φυσιολατρική διάσταση.
-Σήμανση διαδρομών σύμφωνα με τις προδιαγραφές που ισχύουν στην Ε.Ε. και έκδοση χαρτών ορεινής περιήγησης και εμπλουτισμό των διαδρομών με εναλλακτικές δραστηριότητες (πίστες mountain bike, ιππασία). Ένταξη σε αυτές, όπου είναι δυνατόν, παραδοσιακών οικισμών με υποδομές εστίασης και αναψυχής.
-Διατήρηση και ανάδειξη των στοιχείων του παραδοσιακού τρόπου ζωής.
-Δημιουργία υποδομών παρατήρησης και ερμηνείας της φύσης (π.χ. παρατηρητήρια, κέντρα ενημέρωσης επισκεπτών, μουσεία και ορειβατικά καταφύγια).
Μάλιστα εξειδικεύοντας στην προώθηση του αγροτουρισμού οινοτουρισμού προτείνει την:
-Ενίσχυση δράσεων ανακαίνισης παραδοσιακών ή εγκαταλελειμμένων κτιρίων και οικισμών ή συνόλων οικισμών με στόχο τη διατήρηση της αγροτικής κληρονομιάς.
-Διασύνδεση της τοπικής παραγωγής με την αγροτοτουριστική κατανάλωση (σύμφωνα τοπικής ποιότητας κ.λπ.).
-Ενίσχυση του γαστρονομικού τουρισμού με δράσεις προώθησης της ελληνικής κουζίνας και των επιμέρους εκδοχών της ως σημαντικού τουριστικού πόρου.
-Προώθηση της εμπορία γεωργικών προϊόντων ποιότητας καθώς και τοπικών μεταποιημένων προϊόντων ποιότητας.
-Ενίσχυση του προσανατολισμού των συνεχιζόμενων ευρωπαϊκών προγραμμάτων για τον αγροτικό χώρο προς μια ολοκληρωμένη αγροτική ανάπτυξη.
Στις φυσικές λιμνούλες στη βάση των καταρρακτών μπορείτε να κολυμπήσετε στα βουνίσια, πεντακάθαρα νερά/Photo: Shutterstock
Αλιευτικός τουρισμός
Σύμφωνα με το ΕΧΠΤ, ο αλιευτικός τουρισμός επιτρέπεται:
-στις θαλάσσιες περιοχές και τα εσωτερικά επιφανειακά ύδατα -λίμνες, ποτάμια, υφάλμυρα οικοσυστήματα, όταν επιτρέπεται ρητώς από τα οικεία θεσμικά πλαίσια η ερασιτεχνική αλιεία,
-βάσει κατευθύνσεων Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων, όταν αυτά θεσμοθετηθούν, και
-σε μισθωμένα τμήματα του θαλάσσιου ή χερσαίου χώρου, με χρήση εκτροφής υδρόβιων οργανισμών, υπό τις προϋποθέσεις που θέτει το πλαίσιο αδειοδότησης των μονάδων αυτών.
Ακόμη, ενθαρρύνεται η ανάπτυξη υπηρεσιών αλιευτικού τουρισμού σε σύνδεση με μονάδες υδατοκαλλιέργειας.
Τουρισμός υπαίθριων δραστηριοτήτων αθλητικής αναψυχής – περιπέτειας
Για τον Τουρισμό υπαίθριων δραστηριοτήτων αθλητικής αναψυχής – περιπέτειας αναφέρονται τα εξής:
-Δημιουργία μονοπατιών στην ύπαιθρο, ιδίως στον ορεινό και ημιορεινό χώρο, και σύνδεσή τους με διεθνή μονοπάτια, και με ενίσχυση της δημιουργίας δικτύων.
-Ανάπτυξη αθλητικών δραστηριοτήτων (σπορ) στον ορεινό χώρο (π.χ. ορειβασία, αναρρίχηση, κανό−καγιάκ, rafting, αιωροπτερισμός, αλεξίπτωτο πλαγιάς). Ορισμένες από τις δραστηριότητες αυτές μπορούν να αναπτυχθούν σε μικρότερο βαθμό και στον ημιορεινό και πεδινό χώρο.
-Δημιουργία αναρριχητικών πεδίων.
Χιονοδρομικός τουρισμός
Για τον Χιονοδρομικό τουρισμό αναφέρονται τα εξής:
-Βελτίωση της προσβασιμότητας στα υφιστάμενα χιονοδρομικά κέντρα: Χελμού (Καλάβρυτα, Περιφερειακή Ενότητα Αχαΐας), Μαινάλου (Τρίπολη, Περιφερειακή Ενότητα Αρκαδίας), Τυμφρηστού (Βελούχι) (Καρπενήσι, Περιφερειακή Ενότητα Ευρυτανίας), Πηλίου (Περιφερειακή Ενότητα Μαγνησίας), Περτουλίου (Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων), Βέρνου (Βίτσι) (Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς), Καρακολίου Μετσόβου (Ήπειρος, Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων), Προφήτη Ηλία Μετσόβου (Ήπειρος, Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων), Ανήλιου Μετσόβου (Ήπειρος, Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων), Βασιλίτσας (Περιφερειακές Ενότητες Γρεβενών και Ιωαννίνων), Βίγλας Πισοδερίου (Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας), Ελατοχωρίου (Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας), Σελίου (Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας), 3‐5 Πηγάδια Νάουσας (Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας), Καϊμακτσαλάν (Βόρας) (Περιφερειακή Ενότητα Πέλλας), Λαϊλιά (Περιφερειακή Ενότητα Σερρών), Φαλακρού (Περιφερειακή Ενότητα Δράμας), Γεροντόβραχου Παρνασσού (Περιφερειακές Ενότητες Βοιωτίας/Φωκίδας/Φθιώτιδας), Παγγαίου (Περιφερειακή Ενότητα Καβάλας), Αγράφων Δήμου Λίμνης Πλαστήρα (Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας), Χρυσό Ελάφι (Περιφερειακή Ενότητα Ημαθίας), Ανώγεια ‐ Ψηλορείτη (Περιφερειακή Ενότητα Ρεθύμνης), Παρνασσός (Περιφερειακές Ενότητες Βοιωτίας/ Φωκίδας/Φθιώτιδας), Ζήρεια (Περιφερειακή Ενότητα Κορινθίας).
-Για τη δημιουργία νέων χιονοδρομικών κέντρων πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι αναμενόμενες επιπτώσεις από την Κλιματική Αλλαγή, και οι δυνατότητες χρήσης καινοτομικών τεχνολογιών για την αντιμετώπισή τους.
-Διεύρυνση της εποχικότητας της λειτουργίας των χιονοδρομικών κέντρων με ειδικά κίνητρα για την ανάπτυξη αθλητικών ορεινών δραστηριοτήτων και ειδικών αθλητικών δραστηριοτήτων.
Γεωτουρισμός
Σε ό,τι αφορά στον Γεωτουρισμό προβλέπονται τα εξής:
-Ανάδειξη, προβολή και δραστηριότητες επισκεψιμότητας των γεωτόπων της χώρας (ηφαίστεια, σπήλαια, φαράγγια, απολιθωματοφόρες θέσεις, μεγάλα γεωλογικά ρήγματα, αρχαία ή ανενεργά μεταλλεία και λατομεία, γεωμορφές και τοπία που δημιούργησε στην διάρκεια των γεωλογικών αιώνων η φύση) και δραστηριότητες για την ένταξή τους σε τουριστικά δίκτυα (θεματικά ή μη) ανάλογα με τα ιδιαίτερα (γενικά ή ειδικά) χαρακτηριστικά που συγκεντρώνουν.
-Εξασφάλιση της προσβασιμότητας τους και διαχείριση ροών επισκεπτών με σεβασμό στην αντοχή του εκάστοτε οικοσυστήματος.
-Ένταξη τους σε τουριστικά δίκτυα (θεματικά ή μη) ανάλογα με τα ιδιαίτερα (γενικά ή ειδικά) χαρακτηριστικά που συγκεντρώνουν.
Τουρισμός αθλητικών διοργανώσεων
Για τον Τουρισμό αθλητικών διοργανώσεων προβλέπονται τα εξής:
-Διευκόλυνση της δυνατότητας ύπαρξης συμπληρωματικών χρήσεων (εμπορικών, εστίασης, αναψυχής, διοίκησης) στις μεγάλες αθλητικές εγκαταστάσεις, μέσω της πολεοδομικής νομοθεσίας.
-Ανάπτυξη προπονητικών κέντρων σε περιοχές του ορεινού και ημιορεινού χώρου που διαθέτουν ικανοποιητική πρόσβαση και ξενοδοχειακή υποστήριξη, καθώς και σε παραθαλάσσιες και παραλίμνιες περιοχές για αθλητικές δραστηριότητες συνδεόμενες με τη θάλασσα ή τις λίμνες. Τα προπονητήρια και οι λοιπές σχετικές υποδομές πρέπει να εναρμονίζονται με την κλίμακα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής εγκατάστασης.
Γκολφ
Σε ό,τι αφορά το γκολφ αναφέρονται τα εξής:
-Αύξηση των εγκαταστάσεων γκολφ, αυτοτελών ή με τη μορφή ειδικής τουριστικής υποδομής που συνδυάζεται με ξενοδοχειακά καταλύματα ή εντάσσεται σε οργανωμένους υποδοχείς τουριστικών δραστηριοτήτων ή και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.
-Αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων γηπέδων γκολφ και δημιουργία δικτύων γηπέδων με στόχο τη δημιουργία «τουριστικών προορισμών γκολφ» σε όλες τις περιοχές πλην των Περιοχών Ελέγχου.
-Η χωροθέτηση εγκαταστάσεων γκολφ πρέπει να είναι συμβατή με το Σχέδιο Διαχείρισης του κατά περίπτωση υδατικού διαμερίσματος, με ειδική σχετική τεκμηρίωση στο πλαίσιο της σχετικής περιβαλλοντικής μελέτης.
Yachting
Για την ανάπτυξη του τουρισμού Yachting προτείνονται η πύκνωση του δικτύου τουριστικών λιμένων (μαρίνες, αγκυροβόλια, καταφύγια) λαμβάνοντας υπόψη:
-Τις θέσεις των ήδη χωροθετημένων τουριστικών λιμένων. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην πύκνωση του δικτύου στο Ιόνιο Πέλαγος, στο Ανατολικό και Νοτιοανατολικό Αιγαίο, καθώς και σε κόλπους, όπως ο Αργοσαρωνικός, ο Αργολικός και ο Παγασητικός.
-Την εξασφάλιση συνθηκών ικανοποιητικής εξυπηρέτησης και ανεφοδιασμού των τουριστικών σκαφών μέσω ορθολογικής διασποράς τουριστικών λιμενικών υποδομών με στόχο τη διαμόρφωση δικτύου σε ενδεικτικές αποστάσεις συντομότερης πλεύσης 30 ν.μ. μεταξύ μαρινών και 15 ν.μ. μεταξύ μαρινών και καταφυγίων ή αγκυροβολίων. Περαιτέρω πύκνωση του δικτύου εξετάζεται κατά περίπτωση με βάση τη ζήτηση υπηρεσιών και υποδομών ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών ή και την ύπαρξη ιδιαίτερων τοπικών τουριστικών πόρων υψηλής επισκεψιμότητας. Οι παραπάνω ενδεικτικές αποστάσεις δεν ισχύουν για τις αστικές περιοχές και τους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, για τους οποίους λαμβάνεται ιδιαίτερα υπόψη η ζήτηση σε θέσεις ελλιμενισμού.
-Τη ζήτηση θέσεων ελλιμενισμού, όπως διαμορφώνεται στο χρόνο.
-Τα γεωμορφολογικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά, τα ανεμολογικά και κυματικά στοιχεία, τις χρήσεις γης και τυχόν υφιστάμενα ειδικά καθεστώτα προστασίας των προτεινόμενων θέσεων, τα οποία λαμβάνονται υπόψη και για την επιλογή του τύπου και της κλίμακας του τουριστικού λιμένα.
Ποδηλατικός τουρισμός
Για τον ποδηλατικό τουρισμό αναφέρονται τα εξής:
-Δημιουργία δικτύων ποδηλατοδρόμων στον αστικό χώρο
-Δημιουργία δικτύου ποδηλατικών διαδρομών στην ύπαιθρο, και σύνδεσή τους με το διευρωπαϊκό δίκτυο ποδηλάτου.
Κρουαζιέρα
Για την κρουαζιέρα αναφέρονται τα εξής:
-Βελτίωση και εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων και δημιουργία νέων πυλών εισόδου επιβατών κρουαζιέρας (home ports) με σύγχρονες εγκαταστάσεις κατά προτεραιότητα σε αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες περιοχές και περιοχές αστικών κέντρων που εξυπηρετούνται από αεροδρόμια διεθνών συνδέσεων.
-Δημιουργία εγκαταστάσεων εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας (ports of call) σε λιμάνια που έχουν ήδη δυνατότητα, ή μπορούν να αποκτήσουν τη δυνατότητα να εξυπηρετούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια και βρίσκονται σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος.
-Πρόβλεψη διαχωρισμού λιμενικής ζώνης σε ζώνη για εξυπηρέτηση κρουαζιέρας και ζώνη εμπορικού/επιβατικού−ακτοπλοϊκού λιμένα και προσδιορισμός χρήσεων στην λιμενική ζώνη για εξυπηρέτηση τουρισμού κρουαζιέρας με αντίστοιχες λιμενικές και χερσαίες εγκαταστάσεις, και διευκόλυνση της ανάπτυξης στις παρυφές των σταθμών κρουαζιέρας, χώρων εμπορικών χρήσεων, ψυχαγωγίας και προώθησης τοπικών προϊόντων.
-Εκπόνηση Σχεδίων Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών, που θα συμπεριλάβουν τις ευρύτερες περιοχές των πυλών κρουαζιέρας, καθώς και τη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας (με σκοπό αφενός την βέλτιστη εξυπηρέτησή τους και αφετέρου την προστασία του προορισμού από τις ταυτόχρονες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων που εξαντλούν τα όρια των διαθέσιμων υποδομών). Στις περιοχές υπερτουρισμού με τα σχέδια αυτά πρέπει να θεσπιστούν ποσοτικά όρια ταυτόχρονης παρουσίας κρουαζιεροπλοίων.
Πολιτιστικός Τουρισμός
Για τον Πολιτιστικό Τουρισμό αναφέρονται τα εξής:
-Αναβάθμιση και προβολή του μουσειακού, μνημειακού, αρχαιολογικού και λαογραφικού κεφαλαίου της χώρας, με προτεραιότητα στις Αναπτυσσόμενες Περιοχές, τις Περιοχές με Δυνατότητες Ανάπτυξης και τις Μη Αναπτυγμένες Περιοχές του παρόντος πλαισίου.
-Προώθηση ολοκληρωμένων αναπλάσεων σε συνδυασμό με Σχέδια Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών (ΣΔΤΠ) των ιστορικών κέντρων των πόλεων, με έμφαση στις περιοχές Ελέγχου και τις Αναπτυγμένες περιοχές του παρόντος πλαισίου. Δράσεις ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων, όπου υπάρχει σχετικό αντικείμενο, πρέπει να περιλαμβάνονται στον εν λόγω σχεδιασμό.
-Προώθηση ολοκληρωμένων αναπλάσεων σε συνδυασμό με ΣΔΤΠ στις περιβάλλουσες περιοχές αρχαιολογικών χώρων και μουσείων με μεγάλη επισκεψιμότητα.
-Δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών σε περιοχές χωροταξικής κλίμακας (περιφερειακή ενότητα και άνω), που θα διασυνδέουν συγκεντρώσεις αρχαιολογικών χώρων και μνημείων, καθώς και σημαντικά μεμονωμένα τέτοια στοιχεία. Οι ίδιες διαδρομές σκόπιμο είναι να ενσωματώνουν και αξιόλογα πολιτισμικά στοιχεία καθώς και μεμονωμένα μνημεία της φύσης.
-Προώθηση τουριστικής αξιοποίησης μεγάλων/διεθνούς ακτινοβολίας χώρων αρχαιολογικών ανασκαφών.
-Διευκόλυνση με ρυθμίσεις χρήσεων γης της δημιουργίας συμπληρωματικών (πωλητηρίων, χώρων εστίασης κ.ά.) δραστηριοτήτων στις άμεσα περιβάλλουσες περιοχές αρχαιολογικών χώρων και μουσείων με μεγάλη επισκεψιμότητα.
-Προώθηση του κινηματογραφικού, τηλεοπτικού – θεαματικού τουρισμού.
-Αξιοποίηση και συντήρηση των υπαίθριων θεάτρων για την προβολή της χώρας διεθνώς στον χώρο του πολιτιστικού θεαματικού τουρισμού.
City breaks – city trips
Σε ό,τι αφορά τον Αστικό Τουρισμό σημειώνονται τα εξής:
-Υποστήριξη του ρόλου των πόλεων ως αυτόνομων προορισμών τουρισμού μικρής ή μεγάλης διάρκειας (city breaks ‐ city trips) μέσω της αναβάθμισης των ειδικών χαρακτηριστικών τους που αυξάνουν την ελκυστικότητά τους για επισκέπτες και της ταυτότητάς τους (brand)
-Δυνατότητα μετατροπής παραδοσιακών κτισμάτων σε τουριστικά καταλύματα σε περιοχές αμιγούς κατοικίας και γενικής κατοικίας χωρίς μέγιστο όριο κλινών
-Σε περίπτωση απόσυρσης νόμιμα υφιστάμενων απαξιωμένων τουριστικών μονάδων να δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς συντελεστή δόμησης, και η δυνατότητα επανακατασκευής στην ίδια θέση με το συντελεστή δόμησης που ίσχυε όταν είχε αδειοδοτηθεί η μονάδα
-Δυνατότητα επανάχρησης του υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος σε εντός σχεδίου περιοχές οποιασδήποτε χρήσης με τη μετατροπή του σε τουριστικά καταλύματα και υποστηρικτικές χρήσεις, εφόσον περιλαμβάνονται στις επιτρεπόμενες στην περιοχή
-Εφαρμογή Σχεδίων Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών (ΣΔΤΠ) σε εντός σχεδίου περιοχές με μεγάλη πυκνότητα τουριστικών καταλυμάτων ή/και υποδομών και συμπληρωματικών δραστηριοτήτων, καθώς και σε όμορες Άτυπες Τουριστικές Συγκεντρώσεις
Θρησκευτικός – Προσκυνηματικός Τουρισμός
Για τον Θρησκευτικό – Προσκυνηματικό Τουρισμό προτείνονται τα ακόλουθα:
-Εκπόνηση και Εφαρμογή Σχεδίων Διαχείρισης Τουριστικών Προορισμών, στις περιβάλλουσες περιοχές τόπων, χώρων και μνημείων, κτισμάτων, μονών και ναών, που σχετίζονται με την ιστορία και την εξέλιξη της θρησκευτικής δραστηριότητας ή γενικότερα θρησκευτικής σημασίας. Στις περιοχές αυτές πρέπει να διευκολύνεται από τον πολεοδομικό σχεδιασμό η δημιουργία συμπληρωματικών υποδομών όπως, ενδεικτικά, θρησκευτικών εκδηλώσεων και τελετών, πολιτιστικών δραστηριοτήτων και συνεδριακών κέντρων.
-Ειδική σημασία έχει, στο πλαίσιο του θρησκευτικού τουρισμού, το Άγιον Όρος. Στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου, ο χωρικός σχεδιασμός πρέπει να διευκολύνει την ανάπτυξη όλων των δραστηριοτήτων που άμεσα ή έμμεσα υποστηρίζουν τον θρησκευτικό ρόλο και τη βιώσιμη ανάπτυξη του Αγίου Όρους.
-Διαφύλαξη των αρχιτεκτονικών χαρακτηριστικών των μοναστηριών από νέες μη προσαρμοσμένες στο χαρακτήρα τους κτιριακές επεκτάσεις.
Συνεδριακός τουρισμός
Για τον συνεδριακό τουρισμό προτείνονται τα εξής:
-Ανάπτυξη συνεδριακού‐εκθεσιακού τουρισμού στις ευρύτερες περιοχές των αστικών κέντρων και κατά προτίμηση στις αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες τουριστικά περιοχές της χώρας. Δεδομένης της κρίσιμης σημασίας της ύπαρξης ορισμένων πολύ μεγάλων συνεδριακών με δυναμικό φιλοξενίας εκδηλώσεων διεθνούς εμβέλειας, δυνατότητα αύξησης βασικών πολεοδομικών όρων (συντελεστής δόμησης, συντελεστής όγκου) με έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας.
-Δημιουργία εγκαταστάσεων συνεδριακού‐εκθεσιακού τουρισμού μικρότερης κλίμακας σε μικρότερα αστικά κέντρα και άλλους τουριστικούς προορισμούς
-Αξιοποίηση υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος, μέσω της μετατροπής κλειστών αθλητικών εγκαταστάσεων μεγάλης κλίμακας (π.χ. Ολυμπιακές εγκαταστάσεις) σε χώρους συνεδριακών εκδηλώσεων και εκθέσεων και της αποκατάστασης και επανάχρησης αξιόλογων παλαιών κελυφών ως συνεδριακών – εκθεσιακών χώρων με παράλληλη θέσπιση κινήτρων. Δυνατότητα αύξησης βασικών πολεοδομικών όρων (συντελεστής δόμησης, συντελεστής όγκου) με έγκριση της αρμόδιας υπηρεσίας.
Ιατρικός τουρισμός
Για τον ιατρικό τουρισμό προτείνονται τα εξής: Διευκόλυνση από τον πολεοδομικό σχεδιασμό της δημιουργίας ολοκληρωμένων κέντρων ιατρικού τουρισμού, που θα περιλαμβάνουν ιατρικές υποδομές, υποδομές φιλοξενίας ασθενών και συνοδών, και συμπληρωματικές δραστηριότητες και υποδομές. Τα κέντρα αυτά μπορούν να εγκαθίστανται σε περιοχές Γενικής Κατοικίας, υπό την προϋπόθεση τήρησης των προβλεπόμενων σε αυτές ορίων για τα τουριστικά καταλύματα, και σε περιοχές Τουρισμού‐ Αναψυχής.
Ιαματικός – Θερμαλιστικός τουρισμός
Για τον ιαματικό τουρισμό προτείνονται τα εξής: Κέντρα ιαματικού τουρισμού ‐θερμαλισμού επιτρέπονται σε περιοχές οι οποίες διαθέτουν αναγνωρισμένους ιαματικούς φυσικούς πόρους και το Μητρώο των Αναγνωρισμένων Ιαματικών Φυσικών Πόρων του Υπουργείου Τουρισμού. Σημειώνεται η προώθηση του καθορισμού ζωνών προστασίας των ιαματικών φυσικών πόρων και μέτρων προστασίας για κάθε ζώνη, όπως οι περιορισμοί στις χρήσεις γης εντός της έκτασης κάθε ζώνης προστασίας, με δυνατότητα καθορισμού τους και μέσω Τοπικών και Ειδικών Χωρικών Σχεδίων.